Contributions to Control Systems in the summer semester 2019

 

In order to support the professional exchange in control and automation technology far beyond the borders of our university, some years ago a colloquium series with the name “Contributions to Control Systems” was brought into being at the Institute of Automatic Control. Speakers from industry and research talk about their work in relevant developments and applications in the field of automatic control.

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Venue

Conference room of the IRT,Campus-Boulevard 30, 52074 Aachen
1.OG, Room 052.G

 
 

Monday, May 13, 2019, 4:00pm

 

Model-based control of dedicated hybrid drivetrains

Johannes Rumetshofer

Technische Universität Graz
Institut für Regelungs- und Automatisierungstechnik
Germany

Abstrakt:

Dedicated hybrid drivetrains are expected to be a major mid-term competitor to zero-emission drivetrain concepts, considering the trends in automotive emission regulations. The research presented in this talk addresses potential for further improvement of drivability and efficiency of dedicated hybrid drivetrains with a single electric machine in gear shifting. A concept for active control of smooth and lossless gear shifting is introduced, which resolves the trade-off between dissipation in clutches and propulsion torque interruptions. A model-based control strategy, which applies this concept in a drivetrain control system, is proposed. In order to support usability of this model-based strategy a generic and modular modeling approach for drivetrain mechanics, applicable to all common geared drivetrains, including combined planetary gear sets, is presented. In combination with a proposed model-based drivetrain analysis method the presented research supports the development process of automotive drivetrains in general and of dedicated hybrid drivetrains in particular.

 

Friday, June 07, 2019, 11:00am

 

Date earmerked

Barbara Hammer

Technischen Fakultät der Universität Bielefeld
Lehrstuhl für Machine Learning

Germany

 

Thursday, July 11, 2019, 10:00am

 

Kombinierte Pfadplanung und prädiktive Regelung für den automatisierten und autonomen Schiffsbetrieb

Max Lutz

Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
Lehrstuhl für Regelungstechnik
Germany

Abstrakt:

Eine zunehmende Automatisierung des Schiffsverkehrs kann Sicherheit und Warendurchsatz erhöhen und in Verbindung mit Verfahren der Regelungstechnik und Online-Optimierung zur Realisierung energie-, verbrauchs- oder zeitoptimierter Routen beitragen.
Im Vortrag werden die kombinierte Pfadplanung und prädiktive Regelung für den Betrieb und das Manövrieren von (autonomen) Schiffen in ruhigen Gewässern, wie beispielsweise Häfen, vorgestellt. Basierend auf einem mathematischen Modell der Schiffsdynamik wird ein dynami-sches Optimierungsproblem formuliert und gelöst. Zusätzlich zu den Stellgrößenbeschrän-kungen für den Antrieb und das Ruder werden statische und sich dynamisch bewegende Hin-dernisse explizit berücksichtigt. Um in Echtzeit auf Veränderungen in der Umgebung reagie-ren zu können wird das optimale Steuerungsproblem auf einem wandernden Zeithorizont ge-löst. Dieser modellprädiktive Ansatz erlaubt es, gezielt Online-Informationen in die Lösung des Führungs- und Regelungsproblems einzubeziehen, um einen automatisierten bzw. auto-nomen Betrieb zu ermöglichen.

 

Friday, July 12, 2019, 10:00am

 

Date earmarked

Gerd vom Bögel

Fraunhofer-Institut für Mikroelektronische Schaltungen und Systeme
Geschäftsfeld „Wireless & Transponder Systems“
Duisburg
Germany